Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97a73n 56R42á22ž 1269193194590

Patřím mezi ty, kteří tvrdí, že každý dluh má být splacen a že institut promíjení bagatelních dluhů by byl pitomost.

Ale také jsem toho názoru, že je velkou chybou, když není zcela jasně zákonem sděleno, co je přiměřený úrok a co už je úrok nepřiměřený, čili lichva. Podle mne by měl být zákonem nebo vládním nařízením stanoven maximální úrok jak u platebních karet, u spotřebitelských úvěrů, ale i dluhů vzniklých neúmyslným opožděním platby např. zálohy za odběr energií.

Ústavní soud nedávno šalamounsky rozhodl ve prospěch dlužníka, který byl rozhodnutím rozhodce přinucen platit úrok z prodlení ve výši 126% /měsíc, což je naprostá šílenost, která dělá dluh nesplatitelný, ale jen tím, že rozhodce nebyl nezávislý. Osobně považují za zrůdnost, když úrok z prodlení zaplacení dluhu z debetní platební karty činí 17,5% měsíčně, jak mají v podmínkách kontokorentu někteří vydavatelé platebních karet. Pak se nelze divit, že hlavním byznysem vymahačů pohledávek není vymoci splácení jistiny dluhu, ale navodit stav, že dlužník bude muset dlouhodobě splácet vysoké úroky a poplatky z prodlení. A to nemluvím o fatálních následcích pro dlužníka takto vysokým úrokem zatíženého dluhu, který je zajištěn nemovitostí.

PS. Ve Švýcarsku je smlouva o úvěru prohlášena za absolutně neplatnou, je-li v ní sjednán úrok vyšší jak 15% p.a. .U nás je uznána jako t.zv. lichevní smlouva, je-li plnění jedné strany v hrubém nepoměru k tomu, co poskytla druhá strana. Taková smlouva je sice také neplatná ale jedná se o relativní neplatnost, což jen nahrává lichvářům. Za První republiky se považoval úrok vyšší jak 12% za lichvu a soudy povinnost platit takové úroky zrušily. Lichva byla jak za Rakouska Uherska, tak i za První republiky dokonce trestním činem.

Nechápu, proč je lichva stále státem i soudy tolerována.

+3/0
11.9.2017 17:57

L55u30k83á68š 36M53ü89l91l15e59r 5173216397464

Člověk se do problémů dostane, ani neví jak... A nemusí to být ani zdaleka tím, že by si někde půjčoval a následně nesplácel...

Stačí třeba různé nedoplatky u telefonních společností. O jejich jednání, kdy sami navýší cenu paušálu, nic o tom neřeknou a pak posílají, že dlužíte tolik a tolik a ještě si k tomu připíšou interní pokuty, o tom už byly popsány stohy. Podobné jsou různé nedoplatky za energie, kdy je to tak nesrozumitelné, že člověk fakt neví.,..

Navíc praxe exekutorů je nechat to vyhnít, takže vymáhají deset let starý dluh, který je mezitím několikanásobně zvětšen...

+3/0
11.9.2017 15:51

P80a72v86e96l 58Č79e74r65m41á54k 7557174211606

Možná byste si měl nejprve uvědomit, že ten dluh neleží těch spoustu let u exekutora. Většinou je problém, že původní věřitel začne vymáhat až po nějaké době, pak se částka zvětšuje o smluvní pokuty, dále o náklady mimosoudního a soudního vymáhání (sazby právníků nejsou zrovna nízké i přesto, že zákon již omezuje, jakou částku si mohou např. za soudní stání k dluhu přirazit) a toto jsou výrazné částky zvětšující původní dluh.

Takže exekutor dostane na stůl již mnohdy výrazně starou pohledávky a s tou má pak vyšší náklady - je složitější dohledání dlužníka, zjištění majetkových poměrů a to vše vyžaduje čas, který je na vymáhání zapotřebí.

+2/0
11.9.2017 15:59

P12a79v39e41l 45Č81e66r91m12á62k 7637444971436

Moc hezký článek a souhlasím. Jen bych řekl, že podle mého, je potřeba finanční gramotnost učit především děti - a tím nemyslím, že by za to měla být zodpovědná hlavně škola, naopak měli by to být rodiče.

K diskutujícím zde je potřeba podotknout, že poplatky exekutorů již regulovány jsou. To, že malé dluhy rostou do mnohanásobků je dáno tím, že je spousta úkonů, které se udělat musí a stojí čas - a není to jen o exekutorech. U většiny exekucí máte náklady soudní fáze vymáhání, které nejsou zrovna malé a exekutor také většinou nepracuje jen na sebe, ale má zaměstnance. Takže si spočítejte náklady exekutora, soudy, právníky a bohužel se na pěkných pár tisíc dostanete. A čím nižší je původní dluh, tím hůře procentuální vyjádření konečného dluhu vychází.

0/0
11.9.2017 14:37

J92a69n 93P95a68v37e75l 8683342288606

I kdybyste měl dokonalou výuku finanční gramotnosti (jakože mít nebudete), stejně bude v populaci několik desítek procent lidí, kterým to nepomůže. Nemají kapacitu, aby to pochopili. Pro ně je jediná obrana - nesmí jim nikdo půjčit nad jejich reálnou bonitu. A nesmí jim půjčit, protože by za to zaplatil ještě hůř než oni.

+3/0
11.9.2017 15:03

P38a83v89e88l 38Č22e29r41m38á89k 7357294741746

Tak to máte samozřejmě pravdu - já jsem reagoval na blog, kde autor píše, že je potřeba především zvyšovat finanční gramotnost důchodců.

A co se týká půjčování dle bonity - tam je dost dobrým krokem zákon o spotřebitelském úvěru platný od letošního roku.

0/0
11.9.2017 15:25

J57a78n 87R70á33ž 1429233804410

Osobně považuji za dobré nařízení ČNB o max výši hypotéky v poměru k ceně zastavené nemovitosti. Nářky, že to zamezí přístup mladých k hypotékám je nesmysl. Jen to zabrání obludnému růstu cen nemovitostí a neuváženým rozhodnutím vzít si hypotéku u lidí, kteří nejsou schopni si nejprve našetřit ani deset procent ceny obmyšlené nemovitosti, než se rozhodnou vzít si na zbytek hypotéku.

+1/−1
11.9.2017 18:06

R72o70s60t59i48s83l84a42v 54M21a80j16e96r 2763132729498

Nejde přece o to, že exekutor je špatný. Jde přece o to, že kvůli stovce bez upozornění nakonec zaplatím 20k ani nemrknu. A není proti tomu obrana.

Tohle je to co se mi na tom našem systému nelíbí....

+11/0
11.9.2017 11:23

A44n12t68o53n67í49n 28K30o20u57n86o97v10s84k46ý 9578520268278

Dluhy se mají platit. Dobře.

Ale o ty dluhy přece vůbec nejde.

Podstatné je ostatní příslušenství dluhu, které je několikanásobkem a třeba i 10- nebo vícenásobkem dluhu.

To je důvod, proč je radost se exekucemi živit a současně důvod, proč se do potíží dostalo tolik obyvatel.

Pokud někdo před lety nezaplatil za den pobytu v nemocnici Kč 80,- , nikam se nestěhoval a poštu dostával a teď má k zaplacení (bez možnosti odvolání) Kč 18.300,-, je hned vidět co je špatně.

+16/0
11.9.2017 9:33

D77a62n80i56e53l 56Č79e18r93n68ý 8594115845968

Kdysi se tomu říkalo lichva a bylo to trestné.

+7/0
11.9.2017 10:06

P82e97t20r 21M86u14n30z41a39r 1375351969446

Pokuty, penále a podobně nejsou lichva.

0/−2
11.9.2017 10:52
Foto

P35a43v57e54l 60M84a93c86h63a54č25e96k 5861402343

Pokud se pohybují v relacích lichvy, tak lichvou jsou, bez ohledu na jejich pojmenování.

+10/0
11.9.2017 11:29

D60a59n56i12e10l 26Č85e35r45n64ý 8214955465338

I když vymahač chce za dluh 80Kč 18000Kč (viz výše)?

+4/0
11.9.2017 11:53

P52a31v55e21l 36Č82e59r20m14á50k 7987124951446

Spočítejte si, kolik stojí čas lidí, kteří jsou do vymáhání zahrnutí - exekutor je až poslední, před ním budou právníci, soudní náklady a toto něco stojí. Bohužel čím menší dluh na začátku, tím hůř ten finální vypadá.

0/0
11.9.2017 14:38

D65u95š88a27n 89M17a77t76o78u93š44e36k 7483170220885

Nemá tuto částu vymáhat,v čr chybí institut bagatelní částky pod kterou by dluh měl být anulován.

Právě proto, že vymáhat po 5 letech 80kč je ekonomický nesmysl,který je možný jen díky neúměrnému navýšení jistiny...

Dluhy vymahát ano,ale smyslem má být jistina, nikoliv dobývání renty z minimálních dluhů...

+3/0
11.9.2017 15:40

P48a88v57e63l 20Č33e68r85m60á57k 7747494551166

Takže společnost, která poskytuje služby za bagatelný částky nemá mít práve své pohledávky vymáhat? To by asi nedopadla dobře...

0/0
11.9.2017 15:56
Foto

P13a97v30e51l 69M49a75c93h16a39č54e74k 5511602763

Zkuste více chápat.....

+1/0
12.9.2017 6:35

D98u43š51a97n 24M11a19t53o42u33š41e36k 7133660410425

Má,ostatně pro většinu dlužníku není problém bagatelní částku zaplatit,nicméně v minulosti bývalo běžnou praxí a hlavně výnosným kšeftem na dluh neupozornit,pohledávku nechat ztučnit o penále,vypalné advokátům,případně prohnat rozhodčí doložkou,nebo rovnopu odprodat,prostě byznys a dobývání renty..

Stačí aby jste se přestěhoval a jediný kdo se vás po 10 letech bude na správné adrese trvalého bydliště obtěžovat kontaktovat kvůli 200kč dluhu,nyní již 22 000 je exekutor.

Tzn účelově navýšený dluh,dobývání renty,záměrně posílané upomínky na adresu ze smlouvy,případně údajné upozornění na dluh fikcí doručení a poté pár let čekání až nám narostou úroky.

Prasárna a zlodějina....

+1/0
12.9.2017 10:17

M37i31r71o90s45l15a96v 47B71u23č53e81k 6283183451804

Čestné slovo, za celý svůj život jsem nepotkaal člověka, kde by se dalo - Změna politického systému = člověk v exekuci. To rovnítko tam není ! Je tam šalba = Člověče, mladý - starý, kup si IHNED zboží které nepotřebuješ, za PROSTŘEDKY, které nevlastníš. VĚZ, že pokud takto neučiníš, nebudeš šťastným ... ! :-)

+1/0
11.9.2017 9:06

A17n19t60o24n32í51n 40R14e92č53e87k 9275372236720

Ten který byl doma od malička veden k šetrnosti, tak do dluhové pasti nespadne. Jenže tato materialistická generace už takto vychovaná nebyla. Navíc je chybou vlády, že mohou u nás existovat různé nebankovní spolky, které se živí právě jen půjčováním peněz. A ti se líbivě vetřou k lidem a požadují pak zlodějské úroky.

0/0
11.9.2017 8:30

V37á74c96l27a52v 78Z69e40l93i45n14k36a 2112560373352

Myslel jsem si to také, dokud jsem neabsolvoval neskutečné martyrium se změnou trvalého bydliště, kdy ani státní instituce nebyly schopni akceptovat nahlášenou změnu adresy. Například berňák, který se mnou ohledně daně z příjmů normálně komunikoval na nové adrese, kterou jsem tam už před tím měl uvedenou jako kontaktní, mi dopis týkající se nedoplatku na dani z pozemku poslal na adresu starou. Naštěstí nový majitel byl natolik solidní, že mi dal vědět. O různých soukromých společnostech ani nemluvě.

Být někde v zahraničí anebo na cestách, tak už může být založeno na problém. Když může náš stát vést i exekuce proti nevidomému, že nezaplatil pokuty za jízdu na černo, když přitom ze zákona jezdí zadarmo, tak už si nedělám žádné iluze. A to byla jen špička ledovce ukazující jak tupý a nefunkční systém tady máme.

+12/0
11.9.2017 8:47

I34r87e59n29a 93K15r27o19u85p90o67v96á 4910273797192

Jen abyste z té své pěkné iuze drsně neprobudil.

+1/−1
11.9.2017 11:47

Z58d50e26n17e30k 89B91o12h46a77c66e77k 1288257387569

Staci, kdyz postacka vyzvu k vyzvednuti, hodi omylem do jine schranky, nebo kdyz odjedete na 10 dnu napr. do Indonesie a jste sam, ...

+1/0
11.9.2017 14:20

J65i27ř62í 38Ř76e93z78n31í57k 4862412613215

Musí se vyhlásit princip (spolu)odpovědnosti toho, kdo v té či oné formě půjčuje, za ty dluhy. A také strop na jejich narůstání (tedy například jednonásobek dlužné částky).

+7/0
11.9.2017 8:26

V72á47c75l65a93v 76Z60e40l29i14n43k95a 2572810253482

Ve vyspělých zemích je to naprosto normální. Pokud vědomě půjčíte notorickému gamblerovi, který dluží kam se podívá a nebo člověku, u kterého je na první prolustrování jasné, že jeho příjem absolutně neumožňuje to splácet a zároveň se nechodit pást na trávu, tak máte smůlu.

+4/0
11.9.2017 8:39

P48a90v70e61l 20Č40e74r63m50á41k 7647704941596

Ten princip "spoluzodpovědnosti" je zde uzákoněn (myslím, že od letošního roku je zákon v praxi) .

Když bude strop uzákoněn, tak ty bagatelní pohledávky nebude nikdo vymáhat - celý proces vymáhání není jen exekutor, ale také soud a s tím spojení právníci a mnohdy ještě lidé, kteří vymáhají pohledávky ve firmě, která je za vymáhání zodpovědná. Takže tím stropem byste řekl, dlužíš málo - neboj, nikdo to po Tobě nebude chtít, protože se mu to nevyplatí.

0/0
11.9.2017 14:41

D43u58š39a90n 73M40a89t21o34u47š77e26k 7463230290415

Vymáhat korunové nedoplatky není efektivní ani přínosné...

A pokud ano neměla by být uplatňována paušální částk ak úhradě nákladů

Absurdí je prostě to když z nedoplatku 26Kč dokáže právní systém a aexekutor vyrobit 22 000 a díky fikci doručení to problém skutečně nenní...

Skoro by jeden řekl záměrné snahy o maximalizaci a dobývání renty z minimálních dluhů,byznys postavený ná záměrném okrádání dlužníků

+3/0
11.9.2017 15:45

P29a22v62e81l 18Č95e70r10m10á41k 7727214251616

Dnes již jsou částky zastopovány. A máte pravdu, že příklad, který uvádíte je chyba systému.

Na druhou stranu - mohu doporučit, aby si lidé založili datové schránky a mají po problému. A dokud fikce doručení neexistovala, bylo toto ve velkém zneužíváno.

+1/0
11.9.2017 16:01

D22u88š44a69n 70M83a66t66o17u84š57e36k 7663320820935

Ano dnes to možné již není,dříve běžná praxe.

Fikce doručení byla ustanovena kvůli neochotě dlužníků přebírat poštu,to chápu,jenže důsledkem je to že vás dokonce ani právník věřitele nevyhledává,prostě to všichni fláknou na adresu ze smlouvy aniž by kdo zjišťoval,zda jste se náhodou nepřestěhoval.

V záplavě pracovně právních a obchodních vztahů je defacto nemožné vždy všechny informovat o změně adresy,případně díky idiocii některých úředníků a genialitě jejich IT systémů se může stát že vám sice adresu nastaví na účtu,například ,ale už ne na kreditní kartě,a jiné a jiné...

Vyúčtování či špatně zaůčtované položky vedou ke vzniku pohledávek které pak věřitel celkem logicky cpe na jemu poslední známou adresu,nicméně tím je přeci jasné že o dluhu nevím, tudíž jej nemohu uhradit a proto je penalizace ve smyslu exekuce nepřípustná.

Nejsmutnější na tom je že dokonce ani rozhodce či soudce se neobtěžuje zasílat korespondenci na adrsu tvralého bydliště ,ale tupě opisuje tu se smlouvy či žaloby .

Hypotetické upozornění na dluh ,prostě neberu,to je jako by jste to vylepil na stromě v Boubíně

Jo a jinak je docela prča ,když se o dluhu dozvíte až od exekutora,ten vám zablokuje účet,čímž vám v podstatě neumožní ani dobrovolné plnění exekuce,zmrazí vám mzdu.částku si stáhne v podstatě 2x,navic včetně třeba kontokorentu,protože účetní zůstatek

Než odejdou peníze může to trvat i půl roku,nabytí právní moci,než vám doblokuje klidně pár měsíců navíc,do té doby ale pokud máte od banky půjčku nebo hypo skončíte se spoplatnělým dluhem ,v další exekuci a na ulici.A po dalšímm roce dostanete přeplatek z exekuce,tedy pokud vás někdo na té ulici najde... A dostat se do této situace není a nebylo nereálné

Dřívější způsoby provádění exekucí vedly právě defacto k likvidaci i relativně drobného dlužníka ,dnes je již dlužno dodat

situace mnohem lepší a exekuční klondike se pomalu vyprazdňuje,díky bohu ...

0/0
12.9.2017 10:40



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.